cari-cari aku disini

Loading...

Thursday, August 5, 2010

Cara-cara memelihara iguana.... tips mudah...


GREEN IGUANA - berasal dari kawasan amerika selatan...
Bagi korang yang ingin memelihara iguana, perlu sekali memperhatikan hal-hal  berikut:
Iguana ni sgt mudah stress. Stress terhadap suhu, atau terhadap gangguan. Mungkin korang tidak sabar2 ingin bermain-main dengan iguana korang apalagi iguana baru, jgn gelojoh, krn ini adalah cara yg salah ber"kawan" dgn iguana baru, lagi-lagi baby iguana..
Iguana sebenarnye tidak mudah dijinakkan. Hati-hati kalau korang belum mahir menjinakan iguana, sbb iguana ni adalah jenis reptilia, dan reptil tergolong dlm binatang yg agak sukar dijinakkan..mase iguana dlm lingkungan juvenile, ianya sangat-sangat aktif....cume apabila iguana ni besar dan menjadi dewasa, ianya adalah tergolong dlm binatang yg "PEMALAS" dan suke bnyk duduk diam jek..sebab tu org ckp iguana ni jinak...huhu
Sangkar dan suhu yg sesuai juga memainkan peranan penting dlm penjagaan iguana. Iguana ni berdarah sejuk, oleh itu sinaran UVA atau UVB amat perlu dlm tumbesaran iguana anda. Sangkar pula jgn lah terlalu kecik krn ketika iguana ni kecik, ia suka bergayut dan merangkak. Adakalanya melompat..oleh itu sangkar yg lebih besar bersesuaian dgn iguana korang diperlukan...
Kalau baru beli iguana, biarkan ia sesuaikan dirinya 4-5 hari dalam sangkar baru tu, seelok-eloknya jgn dibawa keluar utk bermain dulu...lepas sebulan dua baru la korang try bermain dgn iguana korang di luar....try dulu bermain dalam rumah kemudian jika iguana korang dah serasi dgn tuannya baru bawak keluar jenjalan...(tapi ingat, kene buat lesen dgn jabatan perhilitan dulu ye..hehehe)
jauhkan lah iguana ni pd kanak-kanak kecik..bukan ape, silap aribulan kanak-kanak tu ramas perut iguana korang mau nye tak sakit kawan tu..hehehe...lagi satu kuku iguana ni tajam dan panjang, kang tak pasal-pasal kene cakar selain kene libas dgn ekornye yg panjang tu....hehehe

1 comment:

  1. sungguh seronok kalo punya iguana peliharaan di rumah,
    ok buat main sama kerabat kita
    :-)

    ReplyDelete